Het verschil tussen de Russische en de Griekse stijl.
Ik heb na een reis naar de Gouden Ring de Russische iconen
beter leren kennen. Maar ik ben nog niet van Grieks tot Russisch schilder
gerectificeerd, zoals de gids wilde.
Wat technisch de Russen van de Grieken scheidt, is het
transparante. Het grote kleurvlak van een rode of groene mantel bijvoorbeeld
wordt transparant opgezet, door meer dan tien transparante verflagen over
elkaar heen te zetten. Dat geeft een niet te voorspellen wolkig patroon, waar je
ook doorheen lijkt te kijken. Je denkt: waar kijk ik eigenlijk naar?
Uiteindelijk kijk je ook naar de witte grondering van de plank. Dat is een
bijzonder mooi effect en dat hebben Griekse iconen niet. Die hebben allemaal
dekkende kleurvlakken. Bij de Russen zijn wel het eerste, tweede en zeker derde
licht als het er is, dekkender dan het grondvlak. De lichten zijn anders dan de
Griekse, en een aparte studie waard. De lichten kunnen best helder zijn, dan
stralen ze, maar ze zijn smaller.
Dan hebben Russische iconen verder de aanduiding van het
volume van het kleed door middel van allemaal lijntjes. Het gaat over
belijning. Arcering is hier niet bedoeld, eerder lijnen die met elkaar het
begin van een spiraal vormen. Als aan de rand van een kleed de lijntjes dicht
op elkaar gevorkt staan, dan begrijpt het oog dat het kleed hier rondloopt.
Griekse iconen daarentegen geven ronding aan door de belichting van het eerste
tot en met het derde licht en de grondkleur gaat de rol van schaduw spelen. En
zo hebben de iconen van de Kretenzische school nogal veel schaduw: ongeveer 50 % van het oppervlak.
Verder hebben de Russische iconen een ander kleurgamma of
palet. Veel iconen hebben onbestemde kleuren als omber, amber, bruin, en
pasteltinten of harde groene, rode achtergronden. Griekse iconen daarentegen
hebben grondvlakken die meer corresponderen met de lichten, in die zin dat een
rood licht een rood grondvlak met zich meebrengt (en vice-versa), groen een
groen, blauw een blauw, bruin een bruin. De Kretenzische school vereist dat
tenminste. Het Russische schilderen is volgens mij en de Russische auteurs
ontstaan uit de specifieke perioden van het Noordgriekse schilderen (te weten
de paleologische en komneense stijl), en daarin was zo weinig eenvormigheid dat
het niet zo gek is dat het Russische schilderen a) ook zo uiteenloopt en b) dus
zo verschilt van Kreta.
Het vierde verschil tussen Russisch en Grieks is de
tijdbalk. Vanaf de vierde eeuw waren er iconen, ik denk het eerst in Palestina.
Byzantium gebruikt ook de beeldtaal (de term is iconografie) van het Hellenisme
(300 v. Chr. tot 300 n.Chr.) en van de klassieke Oudheid (800 tot 300 v.Chr.).
Tijdens de Byzantijnse beeldenstorm (725-853) was Rusland nog heidens, zelfs
tot 988, toen Kiev als eerste en belangrijkste vorstendom christelijk werd, ten
tijde van de Macedonische dynastie in Byzantium. Rusland heeft dus niet de
wortels van het Byzantijnse schilderen in zich, alleen een momentopname
overgenomen en verder ontwikkeld. Het verval zet in Rusland in de 16e eeuw, en
in de Byzantijnse gebieden op zijn laatst in de 17e eeuw.
Het vijfde verschil betreft het expressionisme van het
Russische ontwerp tegenover het realisme van het Griekse. De verhouding
hoofd-lichaam ligt in Rusland op 1: 12, in Griekenland op 1 : 8. Die onnatuurlijke
Russische vormgeving geeft voor het oog de vergeestelijking van de mens heel
goed weer. Op de iconostase buigen deze lange gestalten in lichaamstaal die
zegt: deemoed, onderwerping, nederigheid, overgave: Gospodi pomiluj, Heer
ontferm U. En misschien zit er wel een beetje Russische melancholie bij ook. De
Griekse iconen zetten bovennatuurlijke portretten neer in op en top realisme.
De heiligen worden afgebeeld als gelukzalige mensen met een naar binnen
gekeerde blik.
Wij Grieken zullen naar de Russen moeten kijken om te leren.
Om ons eigen schilderen die toets van heiligheid en psychologische diepte mee
te geven waar de Russen om bekend staan. Een rol speelt ook het begrijpen van
de artistieke middelen waarvan de Rus zich bedient. En ik denk dat we uit het
eigen arsenaal dat de Griekse traditie ons heeft overgeleverd moeten putten om
net als de Russen iets moois en tijdloos te creƫren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten