Mijne heren,
Trouw deel ik steeds een 50-tal folders uit die u mij voor elke nieuwe expositie toestuurt. Voor de expositie "Onorthodox. Een andere kijk op ikonen." ga ik dat echter niet doen.
Een vriend van mij, de beeldend kunstenaar Fons Heijnsbroek, wilde eens zijn abstracte gouaches ikonen gaan noemen, omdat het op de expositieplek van een confessioneel cursuscentrum (i.c. Ignatiushuis) beter zou staan.
U noemt op de folder het werk van Broszat ook ikonen. Van Broszat verbaast het me niks, hij lift mee met het prestige die iconen, als een sterk merk, in de wereld hebben. Het gebeurt geregeld, zie mijn vriend de kunstenaar.
Van het museum verwacht ik de grootste zorgvuldigheid in e n kennis van de complicaties van het gebruik van het woord ikoon... Want wat gaat er door voor icoon? Wat zouden de oosters-orthodoxe christenen als icoon beschouwen? Een afbeelding die ze bv. in de kerk kunnen vereren met een kus of een kaarsje o.i.d. Wat beschouwen de kunsthistorici en de woordenboeken als icoon? Een afbeelding uit het traditionele schilderingenarsenaal van de schildersboeken van de orthodoxe kerk. In de verste verte komt Broszats werk niet in aanmerking!
Broszat pleegt roofbouw op het woord ikoon. Is hebzucht zoals van talrijke andere schilders. Uw museum is er in gelopen.
met vriendelijke groet,
Jan Verdonk
Kopie naar het ikonenbulletin Eikonikon
Plaatsing op mijn blog iconenschool.blogspot.nl
17-05-2016
De iconen van september 2016
We zijn overeengekomen de volgende iconen in september 2016 te gaan schilderen:
1. De Zoetkussende Moeder Gods van Museum Petit Palais te Parijs
2. Sint Maarten van Petit Palais
3. De evangelist Johannes van Eufrosynos, Athos, 1543
4. De Vlucht naar Egypte van het Benaki-museum te Athene
5. De Zoetkussende Moeder Gods van Patmos
6. De (groene) Maria Magdalena van de Hermitage, Sint Petersburg
7. Maria Boodschap van Theofanes, Athos, 1543
1. De Zoetkussende Moeder Gods van Museum Petit Palais te Parijs
2. Sint Maarten van Petit Palais
3. De evangelist Johannes van Eufrosynos, Athos, 1543
4. De Vlucht naar Egypte van het Benaki-museum te Athene
5. De Zoetkussende Moeder Gods van Patmos
6. De (groene) Maria Magdalena van de Hermitage, Sint Petersburg
7. Maria Boodschap van Theofanes, Athos, 1543
25-03-2016
Nieuwsbrief 2016-1
Geachte lezer, Amsterdam, 15 maart 2016
De inhoud van deze nieuwsbrief is:
- Studiedag Griekse opschriften op iconen
- Vakantieschilderweken
- Wij zoeken een expositieruimte
- Onze drie boeken zijn te bestellen
- Polemiek over iconen
- Culturele iconenreis naar Athene in 2017
1. Op 2 april a.s is er een studiedag gewijd
aan de Griekse opschriften op iconen.
Noodzaak voor elke iconenschilder is het,
iets van de opschriften te weten, want er zijn veel iconen waarvan de tekst is
verdwenen.
Van u wordt vooraf gevraagd het
Griekse alfabet te kunnen lezen in hoofd- en kleine letters, want dan gaat het
begrijpen voor u zelf sneller. Bv. wat staat hier voor woord? TON XAPON TON
ANTAMΩCAN. Of: Εις την σκηνην του
Αβρααμ.
In ieder geval komt er wel een
inleidend helpdeel Grieks om de algemeenheden te zien zoals de naam van
Christus en de Moeder Gods.
Programma:
Helpdeel Grieks
Handtekeningen lezen
Uitspitten van enkele titels en
schriftrollen (men kan ook zelf teksten aandragen, geef ze even door)
Lettertypes
Google gebruiken of de
naslagwerken. We zijn nu bijvoorbeeld in de cursus het Gastmaal van Abraham en
Jona aan het schilderen en oefenen in het zoeken van de bijbehorende
opschriften. Ook doen we een Feestdagicoon.
We lezen één schriftrol integraal,
die u thuisgestuurd krijgt.
Tijden: 13.00-17.00 uur met uitloop tot
18.00 uur.
Locatie: Eerste Leliedwarsstraat
32, 1015 TA Amsterdam.
Kosten: € 25,- , contant op de dag
zelf.
Koffie en thee inbegrepen. Neemt u
evt. een boterham mee?
Laptop (plus verlengsnoer) of tablet
met Wifi of smartphone indien mogelijk maar niet verplicht meenemen want we
kijken ook op internet. Een camera is heel erg gewenst voor het opslaan van de
bordteksten.
1 tablet is beschikbaar ter plekke
en te reserveren. Er komt nog een dag, datum onbekend.
Reserveren voor deelname is
gewenst.
2. Vakantieschilderweken.
Mijn
enige schilderweek in 2016 is die in Klooster Steyl (L), 9-16
september 2016. Ik ga hier heen met onze zelfstandige schilders. Weet je niet
of je in deze categorie valt, dan kun je het altijd vragen. Graag binnenkort
mondeling of schriftelijk aanmelden!
Nelia Langeveld heeft 4
succesvolle zomercursussen gegeven op Kreta, in Denekamp en Chevetogne
aan beginners en halfgevorderden, en zal nu van 18 tot 25 juli naar klooster
Denekamp met beginners en halfgevorderden gaan. Ook leidt ze een weekendgroep
bij haar thuis (met 12-rittenkaart). Haar emailadres is n.e.langeveld@online.nl.
3. Voor
onze expositie-groep (http://www.iconenatelierverdonk.nl/students.html)
zoeken wij een expositieruimte (in een kerk is ook heel welkom) voor 2 à
4 weken in de buurt van Amsterdam. Weet u iets, doet u dan alstublieft bericht?
4. Te bestellen zijn nog steeds:
SCHISMA. Geschiedenis en discussie
op het concilie van Florence (1438-39) door Jan Verdonk. Met uitvoerige
voetnoten en bibliografie. Een uitgave van Iconenatelier Verdonk, Amsterdam.
ISBN 978-94-90799-01-4. 182 pagina's, linnen band, afmetingen 30 x 22 cm.
Te verkrijgen door overmaking van € 40,00
(inclusief verzendkosten binnen Nederland) op mijn rekening, NL72INGB0007152086
ten name van J.Verdonk. Gelieve bij de "mededelingen" op de
overschrijving te vermelden naar welk adres het boek moet worden verzonden, en
het woord Schisma. De levertijd is vier weken.
SYNOPSIS. Iconen van Jan Verdonk.
Een uitgave van Iconenatelier Verdonk, Amsterdam. ISBN 978-94-90799-02-1. Te
verkrijgen door overmaking van € 40,00 (inclusief verzendkosten binnen
Nederland) op mijn rekening, NL72INGB0007152086 ten name van J.Verdonk. Gelieve
bij de "mededelingen" op de overschrijving te vermelden naar welk
adres het boek moet worden verzonden, en het woord Synopsis. De levertijd is
vier weken.
De brochure “De wijze Lessen van Meester
Neoklis” is geniet, 26 pp., en te verkrijgen door overmaking van € 15,00
(inclusief verzendkosten binnen Nederland) op mijn rekening, NL72INGB0007152086
ten name van J.Verdonk. Gelieve bij de "mededelingen" op de
overschrijving te vermelden naar welk adres het moet worden verzonden, en het
woord Wijze Lessen. De levertijd is vier weken.
5. Voor
wie de polemiek over iconen interesseert: op mijn blog staat een
belangrijke “Open brief aan Eikonikon” van 19 december 2015 wegens een artikel
op de website ervan, waarin aantoonbaar foute en achterhaalde informatie staat,
(www.iconenschool.blogspot.com).
6. In
mei 2017 ga ik met belangstellenden op een culturele iconenreis naar Athene.
Het is een reis met hotel en ontbijt.
Met excursies, ontmoetingen en inleidingen. Tolk is Jan, duur is ongeveer 5
dagen. Het is vooral voor de iconenschilder, al wordt er niet geschilderd, en
verder voor iedereen die de Griekse iconen in al hun facetten wil leren kennen.
De prijs proberen wij onder de 1000 € te houden.
U kunt zich eenvoudig van de maillijst af laten halen door dit mailtje
terug te sturen met de tekst ”afmelden voor nieuwsbrief” in de onderwerp-balk.
Excuus voor het feit dat u dit bericht ongewild of eventueel dubbel hebt gekregen.
26-12-2015
Jan Verdonk aan Trouw
Beste mw. Van Beek,
Vandaag stond in uw artikel in de krant een beetje polemiek
(omdat ik over signeren van iconen schrijf stel ik me daaraan bloot en dat vind
ik niet erg). En ik haast me om daar weerwoord op te geven.
Het gaat om de regel: "Zet nooit je naam onder een
icoon."
Nou, Thom Breukel zal er we ooit achter komen, anders help
ik wel, dat in een belangrijke tak van de orthodoxe kerk, namelijk de Griekse,
iconen gesigneerd worden (let wel: door de hand van ... Viktor of zo, staat er
dan) en ook weer voor een belangrijk deel van de Griekse schilders.
Het onwellevende is nu, dat een buitenstaander die zelf geen
iconenschilder is, en geen theoloog, over een gebruik binnen de orthodoxe kerk
zegt dat dat signeren helemaal fout is.
En de iconen zijn nota bene van de orthodoxe kerk, kijk maar
in het woordenboek.
Verder maakt het argument, dat het beeldplagiaat zou zijn, op mijn niet
de minste indruk. Wij moeten juist kopiëren, ik ben ook iconenschilder.Daarover
heb ik geschreven, citaat:
Is het nou kopiëren?
(Zucht)
Ik hoor het zo vaak, vooral van mensen die Russisch schilderen. Vader Anton van de Amsterdamse Russische kerk, die zelf schildert, de priester André Gouzes in Sylvanès, Frankrijk, Marcel Watté, België, Bernard Frinking, Frankrijk. “Jongen, ga toch eens iets zelf iets ontwerpen!” Alsof het jammer is dat we iconen schilderen zoals ze altijd geschilderd zijn. Bernard zegt: 1) Je moet nederig zijn, en daarom moet het dan zeker helemaal uit je eigen inspiratie komen. Zo komen de lelijkste iconen de wereld in, maar dat geeft zeker niet. Neoklis zei: Ga niet ontwerpen, want in Griekenland is er bijvoorbeeld maar één die het kan. 2) het is hoogmoed van je, het is pronken met andermans veren.
Nou lieve Russische schilders en iconendeskundigen, …. Staan de Russische schildersboeken van Stroganov en Ushakov niet vol met voortekeningen? Staat in het schildersboek van Dionysius van Fourna, waaruit men wel graag het iconengebed citeert, soms niet het maken van een transparante werktekening op basis van een oude icoon? Omdat Dionysius' boek een compilatie is van handleidingen vanaf de 12e eeuw, kan men het maken van de werktekening met recht een oud iconenschilders-gebruik noemen. Bij Dionysius werd een in olie gedrenkt papier op de icoon gelegd en de hoofdlijnen overgetrokken - in deze tijd gebruiken we transparant papier op een afbeelding van een icoon in een boek of een ansichtkaart. Heus, we doen niets anders dan de schilders van vroeger, zei de schilderes Ireen van Engelen …die van de 16e eeuw, die we zo waarderen en wier iconen we gebruiken.
Thom Breukel: Schande
Oordele wie het leest: hierbij de ontvangen haatmail van Thom Breukel, 30 jaar lang "partner in crime" van Kees van Veen.
Wil een icoon een icoon zijn dan wordt deze dus NIET gesigneerd!
Gebeurt dat wel dan is dat plagiaat en dat is strafbaar volgens de
Auteurswet van 1912 artikel 5.
Het is geen argument dat Grieken daar de hand mee lichten.
Hun economie is ook 'bij de hand', om het parlementair te zeggen.
Vrede en alle goeds voor 2016
Thom Breukel
Rijksbevoegd icoonschilder en docent kunstgeschiedenis
Beste
Jan,
Echt een politiek verhaal, die open
brief aan Eikonikon.
Kan je dat niet beter aan je tante
Verdonk overlaten?
Over de dode niets dan
goeds!
Zalig
Kerstfeest
thom
En:
"Over de doden niets dan goeds"
Iedereen weet dat iconen in de traditie staan en zo gekoesterd worden.
Beeldelementen en compositie worden van de oorspronkelijke icoon overgenomen. Een eigen ontwerp icoon past niet binnen de traditie. Wil een icoon een icoon zijn dan wordt deze dus NIET gesigneerd!
Gebeurt dat wel dan is dat plagiaat en dat is strafbaar volgens de
Auteurswet van 1912 artikel 5.
Het is geen argument dat Grieken daar de hand mee lichten.
Hun economie is ook 'bij de hand', om het parlementair te zeggen.
Vrede en alle goeds voor 2016
Rijksbevoegd icoonschilder en docent kunstgeschiedenis
Mijn reactie:
U spreekt met een orthodoxe theoloog.
Antwoord:
Goedemorgen Jan,
Omdat ik nog altijd secretaris van de Stichting Eikonikon ben, voelde ik me door je open brief aangesproken.
Je brief aan Eikonikon gaat over wat Kees allemaal verkeer deed (over haatmail gesproken). Mijn standpunt is: over de doden niets dan goed!
Maar je brief is ook aan mij gericht als medeoprichter van Eikonikon. Dat jij het Griekse standpunt huldigt: "iconen mogen gesigneerd worden" heeft niets met het gedachtegoed van de (Grieks) Orthodoxe Kerk te maken. Je naam vermelden bij iets dat nagemaakt of nageschilderd is en dat is eigen aan iconen, is plagiaat volgens de Auteurswet artikel 5. Nederlandse staatsburgers horen de wet te kennen en daar spreek ik je op aan.
Vrede en alle goeds voor 2016
thom
Nog meer:U spreekt met een orthodoxe theoloog.
Antwoord:
Goedemorgen Jan,
Omdat ik nog altijd secretaris van de Stichting Eikonikon ben, voelde ik me door je open brief aangesproken.
Je brief aan Eikonikon gaat over wat Kees allemaal verkeer deed (over haatmail gesproken). Mijn standpunt is: over de doden niets dan goed!
Maar je brief is ook aan mij gericht als medeoprichter van Eikonikon. Dat jij het Griekse standpunt huldigt: "iconen mogen gesigneerd worden" heeft niets met het gedachtegoed van de (Grieks) Orthodoxe Kerk te maken. Je naam vermelden bij iets dat nagemaakt of nageschilderd is en dat is eigen aan iconen, is plagiaat volgens de Auteurswet artikel 5. Nederlandse staatsburgers horen de wet te kennen en daar spreek ik je op aan.
Vrede en alle goeds voor 2016
thom
Dag
Jan,
Het signeren van iconen zoals jij
beschrijft voor Eikonikon 115 is typisch een Griekse opvatting. Wie naar de
recente ontwikkelingen van dat land kijkt ziet wat daarvan is gekomen:
egotripperij. Wil je daar meer van weten lees het dagblad Trouw van vrijdag 27
april. Je beschrijving verbaast me ook omdat de orthodoxie de bewakers van de
icoontraditie zijn. De traditie schrijft voor dat je altijd een icoon
naschildert, lees het artikel in Eikonikon 114 "kopiëren wij?" Zet je de naam
van de maker naast, onder of op de icoon dan is dat gewoon beeldplagiaat en dat
is strafbaar. Het gaat hier niet om gelijk te halen, maar als er geen respect
meer is voor de icoontraditie dan ben je gedwongen. Met groet, thom
19-12-2015
Het verschil tussen de Russische en de Griekse stijl.
Het verschil tussen de Russische en de Griekse stijl.
Ik heb na een reis naar de Gouden Ring de Russische iconen
beter leren kennen. Maar ik ben nog niet van Grieks tot Russisch schilder
gerectificeerd, zoals de gids wilde.
Wat technisch de Russen van de Grieken scheidt, is het
transparante. Het grote kleurvlak van een rode of groene mantel bijvoorbeeld
wordt transparant opgezet, door meer dan tien transparante verflagen over
elkaar heen te zetten. Dat geeft een niet te voorspellen wolkig patroon, waar je
ook doorheen lijkt te kijken. Je denkt: waar kijk ik eigenlijk naar?
Uiteindelijk kijk je ook naar de witte grondering van de plank. Dat is een
bijzonder mooi effect en dat hebben Griekse iconen niet. Die hebben allemaal
dekkende kleurvlakken. Bij de Russen zijn wel het eerste, tweede en zeker derde
licht als het er is, dekkender dan het grondvlak. De lichten zijn anders dan de
Griekse, en een aparte studie waard. De lichten kunnen best helder zijn, dan
stralen ze, maar ze zijn smaller.
Dan hebben Russische iconen verder de aanduiding van het
volume van het kleed door middel van allemaal lijntjes. Het gaat over
belijning. Arcering is hier niet bedoeld, eerder lijnen die met elkaar het
begin van een spiraal vormen. Als aan de rand van een kleed de lijntjes dicht
op elkaar gevorkt staan, dan begrijpt het oog dat het kleed hier rondloopt.
Griekse iconen daarentegen geven ronding aan door de belichting van het eerste
tot en met het derde licht en de grondkleur gaat de rol van schaduw spelen. En
zo hebben de iconen van de Kretenzische school nogal veel schaduw: ongeveer 50 % van het oppervlak.
Verder hebben de Russische iconen een ander kleurgamma of
palet. Veel iconen hebben onbestemde kleuren als omber, amber, bruin, en
pasteltinten of harde groene, rode achtergronden. Griekse iconen daarentegen
hebben grondvlakken die meer corresponderen met de lichten, in die zin dat een
rood licht een rood grondvlak met zich meebrengt (en vice-versa), groen een
groen, blauw een blauw, bruin een bruin. De Kretenzische school vereist dat
tenminste. Het Russische schilderen is volgens mij en de Russische auteurs
ontstaan uit de specifieke perioden van het Noordgriekse schilderen (te weten
de paleologische en komneense stijl), en daarin was zo weinig eenvormigheid dat
het niet zo gek is dat het Russische schilderen a) ook zo uiteenloopt en b) dus
zo verschilt van Kreta.
Het vierde verschil tussen Russisch en Grieks is de
tijdbalk. Vanaf de vierde eeuw waren er iconen, ik denk het eerst in Palestina.
Byzantium gebruikt ook de beeldtaal (de term is iconografie) van het Hellenisme
(300 v. Chr. tot 300 n.Chr.) en van de klassieke Oudheid (800 tot 300 v.Chr.).
Tijdens de Byzantijnse beeldenstorm (725-853) was Rusland nog heidens, zelfs
tot 988, toen Kiev als eerste en belangrijkste vorstendom christelijk werd, ten
tijde van de Macedonische dynastie in Byzantium. Rusland heeft dus niet de
wortels van het Byzantijnse schilderen in zich, alleen een momentopname
overgenomen en verder ontwikkeld. Het verval zet in Rusland in de 16e eeuw, en
in de Byzantijnse gebieden op zijn laatst in de 17e eeuw.
Het vijfde verschil betreft het expressionisme van het
Russische ontwerp tegenover het realisme van het Griekse. De verhouding
hoofd-lichaam ligt in Rusland op 1: 12, in Griekenland op 1 : 8. Die onnatuurlijke
Russische vormgeving geeft voor het oog de vergeestelijking van de mens heel
goed weer. Op de iconostase buigen deze lange gestalten in lichaamstaal die
zegt: deemoed, onderwerping, nederigheid, overgave: Gospodi pomiluj, Heer
ontferm U. En misschien zit er wel een beetje Russische melancholie bij ook. De
Griekse iconen zetten bovennatuurlijke portretten neer in op en top realisme.
De heiligen worden afgebeeld als gelukzalige mensen met een naar binnen
gekeerde blik.
Wij Grieken zullen naar de Russen moeten kijken om te leren.
Om ons eigen schilderen die toets van heiligheid en psychologische diepte mee
te geven waar de Russen om bekend staan. Een rol speelt ook het begrijpen van
de artistieke middelen waarvan de Rus zich bedient. En ik denk dat we uit het
eigen arsenaal dat de Griekse traditie ons heeft overgeleverd moeten putten om
net als de Russen iets moois en tijdloos te creëren.
OPEN BRIEF AAN EIKONIKON
Eikonikon is schijnbaar, naast Wikipedia, de
belangrijkste bron van informatie over iconen en iconenschilderen op het
Nederlandstalige internet. Zo staan op de
website van Eikonikon bijvoorbeeld de artikelen “Ikonen, een
introductie” en “De geschiedenis van ikonen in vogelvlucht” van de hand van
Kees van Veen (1950-2010). Hij was schoolmeester, alsmede leraar in
iconenschilderen, daarin weer leerling van pater Robert de Caluwé en de monnik
Ton de Nooy; Kees was een productief schrijver over iconen en 25 jaar
hoofdredacteur van Eikonikon. Zijn woorden worden nog steeds overvloedig
geciteerd, maar hij verspreidde helaas ook, ondanks alles, achterhaalde
meningen en dus onjuiste informatie via Eikonikon. Het gaat om dubieuze
definities, normen en historische inzichten, zoals uit het vervolg blijkt. Een
cynisch situatie! Eikonikon bij uitstek hoort goede informatie te verschaffen!
Mijn doel met deze brief is Eikonikon te overtuigen om Kees’ artikelen aan te passen en er betere voor in de plaats te zetten, om te beginnen met deze open brief.
2) Van Veen gebruikt de term “iconen schrijven”. Dit werd onlangs door David Coomler overdreven, geaffecteerd (affectuated) genoemd. In Eikonikon 118 heeft Wim Vermeulen reeds gewezen op deze fout als we iconenschilderen zo uit Russisch en Grieks vertalen.
3) Waarom heeft in het artikel Christus in de vorm van een schriftrol “het Woord” in de hand op de Paasicoon? Christus wordt zelf ook het Woord genoemd, en daarom is de formulering hier ongelukkig.
4) Het westen van Europa zou vóór het schisma van 1054 iconen gebruikt hebben. Dat is zeker niet het geval geweest.
5) Van Veen beweert dat als iconen als “meditatief concentratiepunt” gebruikt worden in niet-Byzantijnse kerken, ze er niet minder om gewaardeerd worden. Wie zijn ogen gebruikt in orthodoxe kerken kan het grote verschil zelf vaststellen.
6) Er staat: “in de eerste eeuwen noemde men alles icoon: van miniaturen tot fresco’s en medaillons.” Maar dat gebeurde niet alleen in de eerste eeuwen. Nog steeds, tot op de dag van vandaag, worden de afbeeldingen op miniatuur, fresco en medaillon, ondanks dat ze niet van het traditionele materiaal (hout, lijm, krijt, linnen, tempera) zijn, maar wel de juiste, vereerde afbeelding laten zien, iconen genoemd.
7) Waren volgens Van Veen een aantal grote kunstenaars onder de iconenschilders “meestal kloosterlingen”? Dat is niet te bewijzen met namen. De iconenschilderkunst van Kreta vanaf 1400 wijst juist meest op leken. Nog een andere context wijst op het tegendeel, nl. toen de Russische iconenschilders toch vrij laat in de geschiedenis, op het Stoglav-concilie van 1551, aangespoord werden om geestelijk en lichamelijk zuiver te leven, “anders moesten ze maar trouwen”. Dus kloosterlingen? … en bij pover schilderwerk niet zeggen: “Dit is ons beroep en we moeten ook eten”.
8) Iconen worden volgens Van Veen nooit gesigneerd. Maar zie het artikel in Eikonikon 114 “Signeren de Grieken?” waar menig signeren vanaf de 15e eeuw is bewezen. Men kan ook, nog vroeger, Macedoniërs, Serven en Egyptenaren noemen, die in oude tijden hun iconen signeerden. In Rusland signeerde Ushakov.
9) De kleuren van de oplichtingen zouden in Van Veens uiteenzetting over het effect van de opeenstapeling van lichten als het ware versmelten “en nieuwe kleuren doen ontstaan”. In ieder geval gebeurt dit niet op Griekse, Servische en Koptische iconen.
Mijn doel met deze brief is Eikonikon te overtuigen om Kees’ artikelen aan te passen en er betere voor in de plaats te zetten, om te beginnen met deze open brief.
Reactie op “Ikonen, een introductie”.
1) Van Veen noemt iconen steeds een gebedsmedium.
Bijvoorbeeld: “de icoon wordt geschilderd om te dienen als, is bedoeld als
gebedsmedium, de ware bestaansreden van de icoon is het gebed”. Het is een
raadsel waarom op deze plek, in een inleiding over iconen, dit gesteld moet
worden. De term “gebedsmedium” schrijft namelijk met nadruk en eenzijdig voor
wat we met iconen moeten doen: bidden. Dit is enorm belerend, gebrekkige en dus
onjuiste informatie. Want het is ook gewoon om iconen met een buiging te
vereren, met een kaarsje en een lichtje te verlichten, aan te raken, te kussen,
te bewieroken en rond te dragen in processie. Dus in het gebruik is een icoon
zoveel meer dan een crucifix. Dat is pas een echt gebedsmedium. De icoon is
echter een onbegrijpelijk wonder, een heilig mysterie. We kunnen het best de
bredere termen blijven gebruiken als: verbindingsmiddel, contactmiddel,
overbruggingsmiddel, venster, doorgeefluik, sluis of passage, tussen onze en de
eeuwige wereld en vice-versa.2) Van Veen gebruikt de term “iconen schrijven”. Dit werd onlangs door David Coomler overdreven, geaffecteerd (affectuated) genoemd. In Eikonikon 118 heeft Wim Vermeulen reeds gewezen op deze fout als we iconenschilderen zo uit Russisch en Grieks vertalen.
3) Waarom heeft in het artikel Christus in de vorm van een schriftrol “het Woord” in de hand op de Paasicoon? Christus wordt zelf ook het Woord genoemd, en daarom is de formulering hier ongelukkig.
4) Het westen van Europa zou vóór het schisma van 1054 iconen gebruikt hebben. Dat is zeker niet het geval geweest.
5) Van Veen beweert dat als iconen als “meditatief concentratiepunt” gebruikt worden in niet-Byzantijnse kerken, ze er niet minder om gewaardeerd worden. Wie zijn ogen gebruikt in orthodoxe kerken kan het grote verschil zelf vaststellen.
6) Er staat: “in de eerste eeuwen noemde men alles icoon: van miniaturen tot fresco’s en medaillons.” Maar dat gebeurde niet alleen in de eerste eeuwen. Nog steeds, tot op de dag van vandaag, worden de afbeeldingen op miniatuur, fresco en medaillon, ondanks dat ze niet van het traditionele materiaal (hout, lijm, krijt, linnen, tempera) zijn, maar wel de juiste, vereerde afbeelding laten zien, iconen genoemd.
7) Waren volgens Van Veen een aantal grote kunstenaars onder de iconenschilders “meestal kloosterlingen”? Dat is niet te bewijzen met namen. De iconenschilderkunst van Kreta vanaf 1400 wijst juist meest op leken. Nog een andere context wijst op het tegendeel, nl. toen de Russische iconenschilders toch vrij laat in de geschiedenis, op het Stoglav-concilie van 1551, aangespoord werden om geestelijk en lichamelijk zuiver te leven, “anders moesten ze maar trouwen”. Dus kloosterlingen? … en bij pover schilderwerk niet zeggen: “Dit is ons beroep en we moeten ook eten”.
8) Iconen worden volgens Van Veen nooit gesigneerd. Maar zie het artikel in Eikonikon 114 “Signeren de Grieken?” waar menig signeren vanaf de 15e eeuw is bewezen. Men kan ook, nog vroeger, Macedoniërs, Serven en Egyptenaren noemen, die in oude tijden hun iconen signeerden. In Rusland signeerde Ushakov.
9) De kleuren van de oplichtingen zouden in Van Veens uiteenzetting over het effect van de opeenstapeling van lichten als het ware versmelten “en nieuwe kleuren doen ontstaan”. In ieder geval gebeurt dit niet op Griekse, Servische en Koptische iconen.
15-04-2015
Iconen, Wonderen van Licht
Van 2 tot 27 juni 2015 is er in de kruisgangen van Abdij
Rolduc een expositie van de Amsterdamse iconenschilder Jan Verdonk en een zestal
van zijn leerlingen en ex-leerlingen. Ongeveer 100 iconen tonen het hele scala
van de grote christelijke feesten en de portretten van Christus en Maria,
engelen, evangelisten, profeten en vele heiligen. Bovendien zijn er zeer veel
kleine miniatuur-iconen te zien.
Gegevens:
Openingstijden tijdens de toegangsuren van Abdij Rolduc: 7
tot 23 uur.
Van dinsdag 2 juni tot en met zaterdag 27 juni 2015
Toegang gratis,
inlichtingen: 045- 5466888
Het is een verkooptentoonstelling. Er zijn iconen vanaf 200
euro.
Abdij Rolduc
Heyendallaan 82
6464 EP Kerkrade
Telefoon: 045 54 66 888
Email: info@rolduc.com
Website: www.rolduc.com
Openingstijden: van 7.00 tot 23.00 uur
Routebeschrijving
AUTO Vanaf Eindhoven
Volg de A2 richting Maastricht/Heerlen en ga vanaf knooppunt Kerensheide richting Heerlen/Aken (A76). Ga vanaf knooppunt Ten Esschen richting Kerkrade (A76 en vanaf knooppunt Bocholz de N281). Neem afslag Kerkrade en volg “Kerkrade”. Daarna de bruine bordjes “Rolduc” volgen.
LET OP MET NAVIGATIESYSTEMEN:
Niet alle navigatiesystemen geven de route naar de Heyendallaan goed weer. Omdat de Heyendallaan een zijweg is van de Roderlandbaan, is het het veiligst Roderlandbaan in plaats van Heyendallaan in te programmeren. Volgt u in geen geval de route via de Kloosterlindenweg, want dit is een onbegaanbaar bosweggetje.
OPENBAAR VERVOER
Vanaf spoorwegstation Kerkrade: Raadpleeg de OV website www.9292ov.nl.
Heyendallaan 82
6464 EP Kerkrade
Telefoon: 045 54 66 888
Email: info@rolduc.com
Website: www.rolduc.com
Openingstijden: van 7.00 tot 23.00 uur
Routebeschrijving
AUTO Vanaf Eindhoven
Volg de A2 richting Maastricht/Heerlen en ga vanaf knooppunt Kerensheide richting Heerlen/Aken (A76). Ga vanaf knooppunt Ten Esschen richting Kerkrade (A76 en vanaf knooppunt Bocholz de N281). Neem afslag Kerkrade en volg “Kerkrade”. Daarna de bruine bordjes “Rolduc” volgen.
LET OP MET NAVIGATIESYSTEMEN:
Niet alle navigatiesystemen geven de route naar de Heyendallaan goed weer. Omdat de Heyendallaan een zijweg is van de Roderlandbaan, is het het veiligst Roderlandbaan in plaats van Heyendallaan in te programmeren. Volgt u in geen geval de route via de Kloosterlindenweg, want dit is een onbegaanbaar bosweggetje.
OPENBAAR VERVOER
Vanaf spoorwegstation Kerkrade: Raadpleeg de OV website www.9292ov.nl.
10-11-2014
ICONENEXPOSITIE IN OVERVEEN
Op zaterdagen 15, 22 en 29 november 2014 is er een iconenexpositie in de katholieke kerk in Overveen. De deelnemers zijn ongeveer 15 leerlingen en oud-leerlingen van de Amsterdamse iconenschilder Jan Verdonk, die in deze kerk een cursus geeft. De iconen zijn geschilderd in de Griekse stijl: statige heiligen in aangename kleuren. Er is een doorlopende demonstratie door een iconenschilder. Enkele schilders zijn aanwezig om uitleg te geven.
Er zijn enkele Franciscus-iconen bij, die dit jaar zeer
populair waren. Bovendien zijn er een paar zeer kleine reisiconen te zien.
De geschiedenis van het iconen
schilderen is al heel oud. De traditie gaat terug op de evangelist Lukas.
Volgens deze traditie schildert men de gezichten met een licht dat van
binnenuit lijkt te komen en de kleding als een mozaïek van hoekige vormen.
Het goud op de icoon duidt op het
goddelijke licht. De gouden stralenkrans om het hoofd van de heilige wil zeggen
dat hij deelheeft aan het goddelijke licht. "Op iconen worden de heiligen
afgebeeld in hun verheerlijkte toestand", verduidelijkt Jan Verdonk.
"Dat wil zeggen dat ze worden afgebeeld zoals ze op dit moment zijn,
namelijk bij God in de hemelse, eeuwige wereld. De gezichten vertonen geen
menselijk lijden, geen onvolkomenheden meer, ze zijn vernieuwd. Ook de kleding
is verheerlijkt, zoals de kleding van Christus bij de Verheerlijking op de berg
een licht uitstraalde, witter dan het witste wit."
De iconen in de O.L.V. Onbevlekt
Ontvangen kerk zijn op de traditionele manier geschilderd, wat inhoudt dat er
zo weinig mogelijk synthetische stoffen en geen kant-en-klare fabrieksverven
zijn gebruikt, maar dat de verf door de cursisten zelf is vervaardigd van
eidooier, azijn en pigment. "Deze oude ambachtelijke schildertechniek is
een must voor iconen", zegt Jan Verdonk.
De katholieke kerk staat aan de
Korte Zijlweg 7, 2051BD Overveen. Toegang gratis. De openingstijden zijn van
12.30 tot 17.00 uur. Inlichtingen: tel. 023-5277462 en www.boazparochies.nl.
Zie ook www.iconenschool.nl
03-05-2014
De iconen van de najaarscursus 2014
1. Tronende Christus in Heerlijkheid. Rublev, 1400
2. Tronende Christus in Heerlijkheid, Damaskinós, 1575
3. De Heilige Nikolaas, Andreas Ritzos, 1475
4. Moeder Gods van klooster Toplou, 15e eeuw, Kreta
5. Joris en de Draak, 16e eeuw, Venetie
6. De heilige Andreas, Theofanes, 1543
7. Johannes de Doper
2. Tronende Christus in Heerlijkheid, Damaskinós, 1575
3. De Heilige Nikolaas, Andreas Ritzos, 1475
4. Moeder Gods van klooster Toplou, 15e eeuw, Kreta
5. Joris en de Draak, 16e eeuw, Venetie
6. De heilige Andreas, Theofanes, 1543
7. Johannes de Doper
12-02-2014
De zomerweken van 2014 op een rij
Schilderweek in het Klooster Chevetogne van maandag
1 september tot zondag 7 september 2014
Sinds haar stichting in 1925 door Dom Lambert Beauduin (1873-1960), wil de gemeenschap van Chevetogne een oord zijn van gebed, ontmoeting en theologische studie ten dienste van de eenheid van alle christenen. Het klooster van Chevetogne is gelegen in een heuvellandschap aan de rand van de Belgische Ardennen, halfweg Brussel en Luxemburg.
Sinds haar ontstaan heeft de openheid naar de grote Oosterse
en Westerse tradities van liturgisch gebed deze gemeenschap gekenmerkt. Als
plaats van gebed wil de gemeenschap zich tezelfdertijd laven aan de liturgieën
van het Westen en van het orthodoxe Oosten. Haar streven is zo diep mogelijk
door te dringen in de christelijke ziel van Oost en West ondanks confessionele
verschillen. Sinds haar stichting in 1925 door Dom Lambert Beauduin (1873-1960), wil de gemeenschap van Chevetogne een oord zijn van gebed, ontmoeting en theologische studie ten dienste van de eenheid van alle christenen. Het klooster van Chevetogne is gelegen in een heuvellandschap aan de rand van de Belgische Ardennen, halfweg Brussel en Luxemburg.
We stemmen de uren van de lessen af op de diensten van het klooster, die bekend staan om hun prachtige gezangen.
Accommodatie: tweepersoonskamer met wastafel. Vol pension.
Maximaal aantal cursisten: 9. Cursusprijs: 415 € en 45 € inschrijfgeld, (voor 65+ en voor inkomens op minimumniveau 390 € en 45 €) inclusief BTW
Na inschrijving ontvangt u de materiaallijst en de deelnemerslijst.
Programma: in deze week is
het doel een eenvoudige icoon te schilderen. Per dag wordt 6 uur geschilderd en
we zullen ook een middag aan ontspanning (fietsen of een andere excursie)
besteden.
De lessen bestaan uit vergulden met bladgoud, eitemperaverf maken, de verf opbrengen, leren hoe kleding wordt opgezet, en hoe vleespartijen.
Verder is er korte informatie over, materiaalkennis, anatomie, en verder zingt men de iconenhymne, leest men het iconenschildersgebed en zijn er verscheidene dvd's over Byzantijnse geschiedenis en kloosters.
Beginners en half-gevorderden krijgen les van Nelia
Langeveld (die onder supervisie van Jan staat) en Jan begeleidt de zelfstandige
schilders. Deelnemers kunnen al voor vertrek hun te schilderen icoon kiezen
(verschillende niveaus, afgestemd op de groep). De lessen bestaan uit vergulden met bladgoud, eitemperaverf maken, de verf opbrengen, leren hoe kleding wordt opgezet, en hoe vleespartijen.
Verder is er korte informatie over, materiaalkennis, anatomie, en verder zingt men de iconenhymne, leest men het iconenschildersgebed en zijn er verscheidene dvd's over Byzantijnse geschiedenis en kloosters.
Aanmelding en informatie: u kunt zich bij Nelia Langeveld
aanmelden, email: n.e.langeveld@online.nl. U krijgt zo snel
mogelijk bericht of u geplaatst bent; Na betaling van 45 € inschrijfgeld is de
inschrijving definitief.
Het cursusgeld dient
een maand vòòr aanvang van de cursus te zijn overgemaakt. Bij annulering is
altijd het inschrijfgeld van 45 € verschuldigd, en bij annulering binnen een
maand vòòr aanvang van de cursus het hele bedrag. We raden u aan zelf een
annuleringsverzekering af te sluiten bij bank, verzekeringsadviseur of ANWB
(kosten ± 5% van de cursusprijs). Betaling: d.m.v. een te ontvangen factuur.
Schilderweek in Klooster Denekamp
van woensdag 6 augustus tot woensdag 13 augustus 2013
Accommodatie: eenpersoonskamer met wastafel. Vol pension.
Maximaal aantal cursisten: 15
Cursusprijs: 545 € en 45 € inschrijfgeld, (voor 65+ en voor
inkomens op minimumniveau 525 € en 45 €) inclusief BTW en exclusief
materiaalkosten.Accommodatie: eenpersoonskamer met wastafel. Vol pension.
Maximaal aantal cursisten: 15
Na inschrijving ontvangt u de materiaallijst en de deelnemerslijst.
Programma: in deze week is het doel een eenvoudige icoon te schilderen. Per dag wordt 6 uur geschilderd en we zullen ook een middag aan ontspanning (fietsen of een andere excursie) besteden.
De lessen bestaan uit vergulden met bladgoud, eitemperaverf maken, de verf opbrengen, leren hoe kleding wordt opgezet, en hoe vleespartijen.
Verder is er korte informatie over, materiaalkennis, anatomie, en verder zingt men de iconenhymne, leest men het iconenschildersgebed en zijn er verscheidene dvd's over Byzantijnse geschiedenis en kloosters.
Beginners en half-gevorderden krijgen les van Nelia Langeveld (die onder supervisie van Jan staat) en Jan begeleidt de zelfstandige schilders. Deelnemers kunnen in overleg hun te schilderen icoon kiezen (verschillende niveaus, afgestemd op de groep).
Aanmelding: cursisten kunnen zich per email aanmelden. U
krijgt zo snel mogelijk bericht of u geplaatst bent; Na betaling van 45 €
inschrijfgeld is de inschrijving definitief.
Het cursusgeld dient een maand vòòr aanvang van de cursus te zijn
overgemaakt. Bij annulering is altijd het inschrijfgeld van 45 € verschuldigd,
en bij annulering binnen een maand vòòr aanvang van de cursus het hele bedrag.
We raden u aan zelf een annuleringsverzekering af te sluiten bij bank,
verzekeringsadviseur of ANWB (kosten ± 5% van de cursusprijs).
Informatie en aanmelding bij Jan Verdonk, per email: janverd@xs4all.nl
Betaling: d.m.v. een te ontvangen factuur.
Informatie en aanmelding bij Jan Verdonk, per email: janverd@xs4all.nl
Betaling: d.m.v. een te ontvangen factuur.
Schilderweek in Mirtos, Kreta van
woensdag 7 mei tot woensdag 21 mei 2014
Maximaal aantal cursisten: 12
Maximaal aantal cursisten: 12
Cursusprijs: 1297 €
Dat is
inclusief:
. Vlucht Schiphol – Heraklion vice versa.
. Transfer van Heraklion luchthaven naar Mirtos vice versa.· Schilderles op locatie in het dorp Mirtos: 39 à 42 uur in totaal. Deelnemers kunnen zelf al voor vertrek in overleg hun te schilderen icoon kiezen (verschillende niveaus, afgestemd op de persoon).
· Verblijf in een eenpersoons studio in Mirtos voorzien van alle comfort (eenvoudig). .Welkomstmaaltijd op de eerste avond.
De prijs is exclusief:
· Materiaalkosten.
· Maaltijden.
· ‘Verre’ excursies waarvoor vervoer e.d. geregeld moet worden. Deelname aan excursies is natuurlijk op vrijwillige basis.
· Annuleringsverzekering.· Materiaalkosten.
· Maaltijden.
· ‘Verre’ excursies waarvoor vervoer e.d. geregeld moet worden. Deelname aan excursies is natuurlijk op vrijwillige basis.
Na inschrijving ontvangt u de materiaallijst en de
deelnemerslijst.
Programma: in deze week is het doel een eenvoudige icoon te schilderen. Per dag wordt minimaal 3 uur geschilderd .
De lessen bestaan uit vergulden met bladgoud, eitemperaverf
maken, de verf opbrengen, leren hoe kleding wordt opgezet, en hoe
vleespartijen. Programma: in deze week is het doel een eenvoudige icoon te schilderen. Per dag wordt minimaal 3 uur geschilderd .
Verder is er korte informatie in de vorm van praatjes over kerk-, kunst- en wereldgeschiedenis in relatie tot de iconen, orthodoxe spiritualiteit, materiaalkennis, anatomie, Byzantijnse muziek, verder zingt men de iconenhymne en leest men het iconenschildersgebed. Beginners en half-gevorderden krijgen les van Nelia Langeveld (die onder supervisie van Jan staat) en Jan begeleidt de zelfstandige schilders.
Aanmelding: cursisten kunnen zich per email aanmelden bij Nelia Langeveld, email: n.e.langeveld@online.nl. U krijgt zo snel mogelijk bericht of u geplaatst bent.
Vraagt u het programma aan en het artikel over ons in Eikonikon (aanbevolen, beschikbaar vanaf eind maart).
Betaling: d.m.v. een te ontvangen nota.
.
Iconenschilderweken op Kreta, 7-21 mei 2014
Beste icoonschilder,
Van 7 mei t/m 21 mei 2014 gaan we weer iconen schilderen in het pittoreske dorpje Mirtos aan de zuidkust van Kreta. In mei is het daar aangenaam lenteweer.
Je zit middenin de Kretenzische traditie, want je krijgt onderwijs volgens deze eeuwenoude Griekse techniek. Beginners en half-gevorderden krijgen les van Nelia (die onder supervisie van Jan staat) en Jan begeleidt de zelfstandige schilders.
Van 7 mei t/m 21 mei 2014 gaan we weer iconen schilderen in het pittoreske dorpje Mirtos aan de zuidkust van Kreta. In mei is het daar aangenaam lenteweer.
Je zit middenin de Kretenzische traditie, want je krijgt onderwijs volgens deze eeuwenoude Griekse techniek. Beginners en half-gevorderden krijgen les van Nelia (die onder supervisie van Jan staat) en Jan begeleidt de zelfstandige schilders.
Behalve veel
schildertijd (minimaal drie uur per dag, je schildert op deze reis een
eenvoudige icoon) is er OOK ruimte voor (georganiseerde) excursies naar
kloosters, iconen-ateliers, musea en kerken. De omgeving van Mirtos is prachtig
en leent zich voor mooie wandelingen.
De reis kost € 1297,-
Dat is inclusief:
De reis kost € 1297,-
Dat is inclusief:
. Vlucht Schiphol –
Heraklion vice versa.
. Transfer van
Heraklion luchthaven naar Mirtos vice versa.
· Schilderles op locatie in het dorp Mirtos: 39 à 42 uur in totaal. Deelnemers kunnen al voor vertrek in overleg hun te schilderen icoon kiezen (verschillende niveaus, afgestemd op de groep).
· Verblijf in een eenpersoons studio in Mirtos voorzien van alle comfort (eenvoudig).
· Schilderles op locatie in het dorp Mirtos: 39 à 42 uur in totaal. Deelnemers kunnen al voor vertrek in overleg hun te schilderen icoon kiezen (verschillende niveaus, afgestemd op de groep).
· Verblijf in een eenpersoons studio in Mirtos voorzien van alle comfort (eenvoudig).
.Welkomstmaaltijd op de eerste avond.
De prijs is exclusief:
· Materiaalkosten.
· Maaltijden.
· ‘Verre’ excursies waarvoor vervoer e.d. geregeld moet worden. Deelname aan excursies is natuurlijk op vrijwillige basis.
· Annuleringsverzekering.· Materiaalkosten.
· Maaltijden.
· ‘Verre’ excursies waarvoor vervoer e.d. geregeld moet worden. Deelname aan excursies is natuurlijk op vrijwillige basis.
Wie mee wil op deze iconenreis kan zich aanmelden per mail bij Nelia, n.e.langeveld@online.nl
Vermeld in de mail naam, adres en telefoon en of je een beginnend of gevorderd icoonschilder bent.
Je ontvangt dan een bevestiging van je inschrijving en informatie over hoe je het te betalen bedrag over kunt maken.
Eind maart ontvang je een mail met daarin
het complete programma.
Heb je vragen? Voor álle vragen (ook die over het schilderen zelf) mail je naar Nelia, n.e.langeveld@online.nl. Zij zorgt dat de vraag belandt bij de juiste persoon.
Heb je vragen? Voor álle vragen (ook die over het schilderen zelf) mail je naar Nelia, n.e.langeveld@online.nl. Zij zorgt dat de vraag belandt bij de juiste persoon.
Hartelijke groet,
Jan Verdonk
Nelia Langeveld
PS 1 Alvast wat sfeer snuiven? Tik ‘Mirtos’ in op YouTube en waan je op Kreta.
Iets over het dorp: Mirtos is een sfeervol en gastvrij dorp, gelegen aan zee.
Alles is overzichtelijk, snel te vinden, maar vooral op en top Kretens.Jan Verdonk
Nelia Langeveld
De bevolking, ongeveer 700 mensen, vindt het leuk om vakantiegasten te hebben, maar gaat ook gewoon haar eigen gang. Lawaaierige uitgaansgelegenheden vind je er niet, wel kafenions waaruit Griekse muziek klinkt. Mirtos beschikt over ruim twaalf restaurants, twee supermarkten, een slager en een bakker. Ook zijn er winkeltjes met kleding, sieraden, glas- en aardewerk.
PS 2 De icoonschilders verblijven in studio’s in het dorp Mirtos die sfeervol zijn ingericht. Alle studio's hebben goede bedden, een badkamer en een goed ingericht keukentje. Er is een kookplaat en een waterkoker. Regelmatig wordt de studio schoongemaakt en krijg je nieuw linnengoed, bestaande uit bedlinnen, handdoeken, een keukenhanddoek en droogdoek. Een schoonmaaksetje met afwasborstel, doekje en sponsje ligt bij aankomst klaar. Bij Villa Mertiza kun je indien gewenst ontbijten en gebruik maken van internet en bibliotheek.
24-01-2014
21-12-2013
De iconen van voorjaar 2014
.
1. De aartsengel Michael, Byzantijns Museum, Nicosia, 1500
2. Christus Pantokrator van Theofanes, Ivironklooster, Athos, 1543
3. Man van Smarten, Theofanes, Ivironklooster, Athos, 1543
4. Opstanding, Jan Verdonk, particulier bezit, 2003
5. De evangelist Lukas, Chilandari-klooster, Athos, 14e eeuw
6. Moeder Gods in Aanbidding, Theofanes, Protaton, Karyes, Athos, 1543
7. Intocht in Jeruzalem, Theofanes, Stavronikita-klooster, Athos, 1543
1. De aartsengel Michael, Byzantijns Museum, Nicosia, 1500
2. Christus Pantokrator van Theofanes, Ivironklooster, Athos, 1543
3. Man van Smarten, Theofanes, Ivironklooster, Athos, 1543
4. Opstanding, Jan Verdonk, particulier bezit, 2003
5. De evangelist Lukas, Chilandari-klooster, Athos, 14e eeuw
6. Moeder Gods in Aanbidding, Theofanes, Protaton, Karyes, Athos, 1543
7. Intocht in Jeruzalem, Theofanes, Stavronikita-klooster, Athos, 1543
19-12-2013
Is het wijden van iconen noodzakelijk?
Wie zich buigt over
de vraag wat precies iconen zijn, komt automatisch uit bij de vraag of iconen
gewijd moeten zijn voordat ze iconen genoemd mogen worden. Velen
zouden geen ongewijde icoon in hun huis willen ophangen, ze beschouwen dat als
heiligschennis. Men vindt dat een profane afbeelding door de wijding een
heilige icoon wordt. Of het wordt op zijn minst een betere
icoon. Weinigen zetten vraagtekens bij de in hun ogen legitieme, traditionele
en totaal orthodoxe praktijk van de iconenwijding.
Maar spreek
je dan van een niet-icoon vòòr de wijding? Dat kan niet, denk ik dan altijd.
Wijden is niet essentieel voor de icoon, hoe vreemd het ook lijkt.
Vader Steven Bigham van het karpatho-russische diocees in
Montreal deed onderzoek naar de iconenwijding en kwam tot verassende
conclusies.
In de verslagen van het 7e oecumenische concilie
te Nicea (787) lees je dat de iconoclasten, de
iconenbestrijders, beweerden dat de icoon niet heilig is. Volgens hen
was het een gewoon voorwerp zonder waarde zoals de schilder het maakte, omdat
er geen wijdingsgebed over werd uitgesproken.
Voor het eerst wordt een wijdingsgebed (en maar liefst vijf) opgenomen in 1649 in het Oekraïense gebedenboek van Petrus Moghila van Kiev en in het grote Griekse gebedenboek, het Euchologion, in 1730. De traditie kent dan al 1500 jaar lang geen wijding! Dus het zal er om draaien hoe de vaders van 787 de iconoclasten op het concilie hebben weersproken, en dat zal alles verklaren.
Voor het eerst wordt een wijdingsgebed (en maar liefst vijf) opgenomen in 1649 in het Oekraïense gebedenboek van Petrus Moghila van Kiev en in het grote Griekse gebedenboek, het Euchologion, in 1730. De traditie kent dan al 1500 jaar lang geen wijding! Dus het zal er om draaien hoe de vaders van 787 de iconoclasten op het concilie hebben weersproken, en dat zal alles verklaren.
Een icoon wordt het, als hij de gelijkenis met het hemelse
prototype heeft, vanaf het moment dat de icoon de naam van de heilige draagt,
zeggen in het kort samengevat de vaders. Een icoon is dan van zichzelf al
heilig en vol van genade.
De genoemde orthodoxe gebedenboeken schijnen te hebben
willen opbieden tegen de gebruiken in de Rooms-katholieke Kerk. Een voetnoot
van de uitgever van het Euchologion uit 1730 wijst op de Rooms-katholieke, met
name de bisschoppelijke gebedenboeken die al iconengebeden bevatten.
De centrale tekst van het Euchologion luidt: “Daarom bidden
wij U, onze God, om de genade van uw Heilige Geest neer te zenden, samen met uw
engel, op deze icoon, zodat elk gebed dat aan U gericht is door deze icoon kan
worden ontvangen door de genade van Uw eniggeboren Zoon …”.
De Russische versie spreekt van het “geheiligd” worden van de icoon door
dit gebed.
De situatie van tegentraditionele iconenwijding is tragisch
maar niet verrassend, zegt Bigham. Vanaf de 17e eeuw degenereert het
iconenschilderen, dus waarom ook niet de theologie en de gebedspraktijk van de
kerk? Hij stelt voor de iconenwijding te vervangen door een ceremonie van
goedkeuring en acceptatie van een nieuwgeschilderde icoon door geestelijkheid
en gelovigen, zonder de iconoclastische notie die in de gebeden van de huidige
wijdingen naar voren wordt gebracht.
27-11-2013
De Omhelzing van de heilige apostelen Petrus en Paulus
This is the icon that was at the Museum Catharijneconvent Utrecht Icon Exhibition "Divine Inspiration". So it was amidst old Russian masters! Till August 4th 2013.
10-09-2013
Jan Stam (2-9-1944 - 30-8-2013)
.
JAN STAM (2-9-44 - 30-8-13)
Jan Stam groeide op in Haarlem-Noord bij de Mariakerk aan de Rijksstraatweg. In mei 2013 schonk hij aan de St.Barbarakerk op de St.Barbara begraafplaats een glas-in-loodraam. Het was het werk van Diego Semprun, de vierde generatie van de befaamde familie glazeniers Joep Nicolas. Het Raam stelt voor het wonder van de heilige Elisabeth van Thuringen, Jans moeder heette Elisabeth. De broer van de rijke Elisabeth, die al wat ze thuis had weggaf aan de armen, dwong haar haar mantel te openen om te zien wat ze nu weer bij zich had. De mand die ze droeg was vol met rode rozen ...
Beste Jan,
je kwam trouw acht jaar naar de school voor de iconen. Jouw passie. Samen met anderen schilderen en uitwisselen. Alles was leuk. De technie was in het begin des beginners, maar later schilderde je mooi en ook in opdracht en ook om weg te geven. Je had enthousiaste bijdragen en plaatjes van vooral katholieke heiligen. Je verlangde blijkbaar terug naar het rijke Roomse leven. Ook daar verhalen over. Het laatste wat ik me herinner was een plotselinge klap op mijn rug in de Krijtberg op het Singel, jouw ideale kerk kan je zeggen. Hé Jan, - Hé Jan!
Namens al je vrienden de iconenschilders kan ik zeggen: Rust in vrede, Requiescas in Pace.
JAN STAM (2-9-44 - 30-8-13)
Jan Stam groeide op in Haarlem-Noord bij de Mariakerk aan de Rijksstraatweg. In mei 2013 schonk hij aan de St.Barbarakerk op de St.Barbara begraafplaats een glas-in-loodraam. Het was het werk van Diego Semprun, de vierde generatie van de befaamde familie glazeniers Joep Nicolas. Het Raam stelt voor het wonder van de heilige Elisabeth van Thuringen, Jans moeder heette Elisabeth. De broer van de rijke Elisabeth, die al wat ze thuis had weggaf aan de armen, dwong haar haar mantel te openen om te zien wat ze nu weer bij zich had. De mand die ze droeg was vol met rode rozen ...
Beste Jan,
je kwam trouw acht jaar naar de school voor de iconen. Jouw passie. Samen met anderen schilderen en uitwisselen. Alles was leuk. De technie was in het begin des beginners, maar later schilderde je mooi en ook in opdracht en ook om weg te geven. Je had enthousiaste bijdragen en plaatjes van vooral katholieke heiligen. Je verlangde blijkbaar terug naar het rijke Roomse leven. Ook daar verhalen over. Het laatste wat ik me herinner was een plotselinge klap op mijn rug in de Krijtberg op het Singel, jouw ideale kerk kan je zeggen. Hé Jan, - Hé Jan!
Namens al je vrienden de iconenschilders kan ik zeggen: Rust in vrede, Requiescas in Pace.
.
Optreden op EO - radio "Sporen van God"
.
* Ik was op EO-radio, luister naar 20 interessante minuten op de link http://www.eo.nl/radio5/programmas/sporen-van-god/ en klik op de plaat met de icoon
.
* Ik was op EO-radio, luister naar 20 interessante minuten op de link http://www.eo.nl/radio5/programmas/sporen-van-god/ en klik op de plaat met de icoon
.
01-09-2013
Reportage over de expositie in Rolduc en iconen op canvas
.
Ik haast me om te zeggen dat de echte iconen op
hout worden geschilderd maar dat iconen in alle materialen kunnen worden
gemaakt, zoals mozaiek, olie, gravure, hinterglas, aquarel, fresco en aquarel –
het blijven iconen als ze als afbeelding beantwoorden aan de eisen van het
orthodoxe schildersboek, maar het zijn niet de de iconen “in engere zin” zoals
we ze kennen.
.
26-06-2013
Onze expositie in Rolduc
PANORAMA VAN GODS LIEFDE
Zo heet onze iconenexpositie in de Abdij Rolduc in Kerkrade van 7 juli t/m 31 augustus. Kees Rietveld, Louis van Veen en Jan Verdonk exposeren ongeveer 70 iconen in de kruisgangen van de Abdij. Ze tonen het hele scala van de grote christelijke feesten en de portretten van Christus en Maria, engelen, evangelisten, profeten en vele heiligen.
Het is een verkooptentoonstelling. Er zijn iconen vanaf 200 euro.
Een activiteit rond de expositie is de lezing van Kees Rietveld in Rolduc: “Een introductie bij Iconen” bij voldoende belangstelling op 6 juli.
Tijd: 18.00 uur
Toegang: gratis
Reservering bij Kees Rietveld, per email: k.rietveld@hetmiland.nl
Een ander activiteit
rond de expositie is workshop van Jan Verdonk in Rolduc: “Het gezicht van een
Engel” op 6 juli en 31 augustus bij voldoende belangstelling.
Tijd: 12.00 tot
17.00 uurKosten: 75,- euro
Informatie en opgave bij Jan Verdonk, per email: janverd@xs4all.nl
Er is een catalogus
verkrijgbaar aan de receptie van Rolduc van 20 bij 15 cm. en 30 pagina’s in
kleur met al de iconen. Deze kost 20 €.
Adresgegevens:
Abdij RolducHeyendallaan 82
6464 EP Kerkrade
Telefoon: 045 54 66 888
Email: info@rolduc.com
Website: www.rolduc.com
Openingstijden: van 7.00 tot 23.00 uur
Routebeschrijving
AUTO Vanaf EindhovenVolg de A2 richting Maastricht/Heerlen en ga vanaf knooppunt Kerensheide richting Heerlen/Aken (A76). Ga vanaf knooppunt Ten Esschen richting Kerkrade (A76 en vanaf knooppunt Bocholz de N281). Neem afslag Kerkrade en volg “Kerkrade”. Daarna de bruine bordjes “Rolduc” volgen.
LET OP MET NAVIGATIESYSTEMEN:
Niet alle navigatiesystemen geven de route naar de Heyendallaan goed weer. Omdat de Heyendallaan een zijweg is van de Roderlandbaan, is het het veiligst Roderlandbaan in plaats van Heyendallaan in te programmeren. Volgt u in geen geval de route via de Kloosterlindenweg, want dit is een onbegaanbaar bosweggetje.
OPENBAAR VERVOER
Vanaf spoorwegstation Kerkrade: buslijn 30, halte Abdij Rolduc (Rolduckerstraat). Buslijn 30 is overdag een reguliere buslijn, maar na 19.00 uur en in het weekend een belbus: minimaal één uur vooraf te “reserveren” via 0900-0699.
28-04-2013
ICONENBOEKEN TE KOOP
.
The Eastern Schism. Runciman 30
Beitrage zur kunst des Christlichen Ostens 0
Michelis. An esthetic approach to Byzantine Art 30
J.de Swart. De Eeredienst van het Oosten 4
Bigham. Heroes of the Icon 10
The Russian Icon 10
Sotheby. Catalogus 304 0
Bijbels Museum. Feestikonen 3
Vader Paisius van de Heilige Berg 12
Het Heilige Land. In de Voetsporen van Jezus 9
Elsevier pockets. Ikonen. 3
Koert ter Veen. Athos 10\
Alle boeken zijn ónder de laagste prijs op internet
geprijsd.
Renée Guerdan. Byzantium 4
Vasiliev. Byzantine Empire I & II 15The Eastern Schism. Runciman 30
Beitrage zur kunst des Christlichen Ostens 0
Michelis. An esthetic approach to Byzantine Art 30
J.de Swart. De Eeredienst van het Oosten 4
Bigham. Heroes of the Icon 10
The Russian Icon 10
Sotheby. Catalogus 304 0
Bijbels Museum. Feestikonen 3
Vader Paisius van de Heilige Berg 12
Het Heilige Land. In de Voetsporen van Jezus 9
Elsevier pockets. Ikonen. 3
Koert ter Veen. Athos 10\
Wie interesse heeft in enig boek kan dit melden via mijn emailadres
.
26-04-2013
De iconen voor de najaarscursus 2013
.
Dit zijn de iconen:
1. Franciscus, uitgevoerd door een Kretenzer, 16e eeuw
2. Mattheus, Servisch, uit Chilandari-klooster op Athos, 14e eeuw
3. Visioen van Ezechiel, Poganovo-klooster, Servie, 15e eeuw
4. Gabriel, Theofanes in Karies' hoofdkerk, Athos, 1546
5. Deësis, Angelos, 15e eeuw
6. Gastmaal van Abraham, Kreta, 15e eeuw
7. De omhelzing van Petrus en Paulus, Karakallou-klooster, Athos, 15e eeuw
Ik wens iedereen succes en voor nu een goede zomer!
.
Dit zijn de iconen:
1. Franciscus, uitgevoerd door een Kretenzer, 16e eeuw
2. Mattheus, Servisch, uit Chilandari-klooster op Athos, 14e eeuw
3. Visioen van Ezechiel, Poganovo-klooster, Servie, 15e eeuw
4. Gabriel, Theofanes in Karies' hoofdkerk, Athos, 1546
5. Deësis, Angelos, 15e eeuw
6. Gastmaal van Abraham, Kreta, 15e eeuw
7. De omhelzing van Petrus en Paulus, Karakallou-klooster, Athos, 15e eeuw
Ik wens iedereen succes en voor nu een goede zomer!
.
23-04-2013
De erfenis in Dordrecht
De lessen van Ko Jeroense.
In 2007 liepen twee leerlingen van Ko over de expositie Hemelse Pracht die onze school had georganiseerd in de Nicolai-kerk in Utrecht. Zij zeiden: Onze vergulding ziet er mooier uit.
Nu zal het wel zo zijn dat Ko de iconen van al zijn leerlingen verguldt, maar het systeem is voor 100 % van mij afkomstig is. Dus de vergulding kan niet mooier zijn, het is dezelfde.Ik voel hier de behoefte te citeren uit een oude brief aan Ko.
Beste Ko, Amsterdam 10 oktober 2005
Je hebt in Amsterdam twee en in Utrecht één cursus bij me gevolgd, en in die tijd begon je ook les te geven. Je zei dat er geen les van je voorbij ging dat je mijn naam niet noemde. Je zei dat je volledig door mij opgeleid was en alles aan mij te danken had wat je wist. Ik heb altijd publiekelijk naar je lessen geïnformeerd en suggesties voor dat lesgeven gegeven, en je dingen toegestuurd, omdat ik vond dat je goede voorbeelden nodig had. Je medecursisten zijn mijn getuige. Na die drie cursussen heb je je plaats ter beschikking gesteld voor nieuwkomers. Ik heb je naar de middaggroep meegenomen om te helpen bij het vergulden, en ook in de avondgroep assisteerde je. Je kreeg een Chinese maaltijd aangeboden om etenstijd.
Ik bleef je volgen en heb je weleens zomaar gebeld. Je werd uitgenodigd door mij op de gevorderden-workshop die Neoklis gaf in april 2005. Dikwijls verwees ik mensen naar jouw lessen, die in de buurt woonden, zoals de dames De Munck, Kool en Van Gend, en nog vele anderen. Toen de expositie van ons Atelier kwam vond ik het leuk jou ook te vragen, hoewel je er niet meer bij was. Je schreef me een dankbaar briefje. Je bent in het zonnetje gezet als een leerling die les gaf en schilderachtige iconen maakte, in de openingstoespraak en in de media (krantenartikelen en internet). Je kreeg een mooie plaats om te hangen en mocht ongeveer 10 iconen brengen. Je leverde je iconen af los in een koffertje in Amsterdam en ik heb ze liefdevol voor je verpakt. Je had bijna een verkoop en ik hielp iemand uit Amstelveen aan je telefoonnummer, omdat die jouw kleurgebruik zo buitengewoon vond, al zei je die dat het Jans kleuren waren. Die heeft intussen les bij je gehad. Al met al denk ik dat ik me een vriend heb betoond.
...
Maar nu denk ik dat je mijn naam niet meer noemt, want dat doe je niet in het interview voor Eikonikon ("Later heb ik nog een cursus gevolgd aan de Volkuniversiteit in Amsterdam"), niet op de website van het Griekse Karidiès waar je mijn opvolger voor een zomercursus was, elders is het: “Zelf leerde Ko Jeroense ikoonschilderen in een klooster”. ...
Nou Ko, dat is onwaarheid spreken, dat mag niet.
.
Abonneren op:
Posts (Atom)